UNG KONST: Elin Lydén

Hennepins fontän

Skulptur. Pris: 3470 kr.

Vatten

Vårt viktigaste näringsämne och källan till allt liv här på Jorden.

Källan till allt vackert, källan till allt som får oss att leva.

Trots att vatten är den viktigaste tillgången jorden har så förbrukas och värderas vatten som en självklarhet och något som aldrig kommer ta slut. Dessvärre kommer dricksvatten av hög kvalité ta slut förr eller senare om vi fortsätter att använda jordens resurser på samma sätt som nu. Dricksvatten ses som en självklarhet som vi i västvärlden har obegränsad tillgång till, men vart kommer egentligen vårt vatten ifrån och vad finns i vattnet vi dricker? Stora frågor som människor inte ställer eller lägger något värde i.

För att fler människor ska förstå vattnets värde och dess inverkan på allt liv har jag skapat Hennepins fontän, som ska sätta ljus på den direkta verkan av vattenbrist. Hennepins fontän visar att saker fungerar endast om det får vatten. Utan vattnet får man inte se jordens vackra och blommande sida. Utan vatten stannar allt liv och skönhet av. Hennepins fontän är uppkallat efter Louis Hennepin som först upptäckte Niagarafallen i Frankrikes namn. Ett typexempel på något som endast fungerar och är vackert med hjälp av vatten. Hennepins fontän fungerar endast om den får vatten hällt på sig och först då får man se dess sanna skönhet. Fontänens ”motor” består av Coca Cola glasflaskor jag samlat på mig samt en ställning gjord av två cykelfälgar samt stålvajer”.

Elin Lydén, Ljungby 2021

E-post: lyden.elin@gmail.com